2025. július 1-től változnak az elektronikus számlázás szabályai
2025. július 1-től a (köz)szolgáltatók kizárólag elektronikus számlát állíthatnak ki nem lakossági ügyfeleik részére.
Ezzel a jogszabály kötelezővé tette az elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek számára az e-számlák tárolási szabályainak és archiválási szabályainak betartását is. A vállalkozásoknak célszerű felülvizsgálniuk archiválási gyakorlataikat, és gondoskodniuk kell a 8 évre szóló, ellenőrizhető tárolásról.
A 2007. évi CXXVII. törvény az általános forgalmi adóról határozza meg külön fejezetben az elektronikus számlára vonatkozó szabályokat. (175. §) Az Áfa törvény előírása alapján elektronikus okirat kizárólag elektronikus formában őrizhető meg, a számla eredetének hitelessége, és az adattartalom sértetlensége a teljes megőrzés idő alatt kötelező, azaz legalább 8 évig, olvasható formában, visszakereshető módon kell tárolni. A megőrzést, tárolást oly módon kell teljesíteni, hogy erre irányuló (adó)hatósági kérés esetén a kért számlát 3 munkanapon belül be kell tudni mutatni.
A papíralapú számla akár elektronikusan is megőrizhető amennyiben azt a digitalizálás során záradékkal látja el a digitalizációt végző személy és a záradék tartalmazza, hogy a digitalizált számla „az eredeti papíralapú dokumentummal képileg és tartalmilag megegyező.” Fontos, hogy digitalizált számlára is érvényesülnie kell az adattartalom sértetlenségének bizonyíthatóságának, azaz elektronikus aláírással és elektronikus bélyegzővel kell ellátni.
Az elektronikus számla papír alapon történő tárolása (pl. kinyomtatva) nem elfogadható az (adó)hatósági ellenőrzés során, az elektronikus számla kizárólag elektronikusan tárolható.
Az Európai Bizottság által 2022. decemberében bemutatott ViDA (VAT in the Digital Age) csomag tovább fogja módosítani a számla előállítás, továbbítás és megőrzés szabályait. A ViDA csomagban javasolt módosítások 2028-tól kötelező e-számlázást írhatnak elő a B2B (Business to business, azaz vállalatok, gazdálkodó szervezetek közötti) számla forgalomra, ügyletekre vonatkozóan, ezzel párhuzamosan visszaszorítva a papíralapú és nem strukturált PDF számlák használatát.
Az eFOKI vevő számla kibocsájtása és szállítói számla nyilvántartó rendszere teljes mértékig megfelel ezeknek a szabályoknak. Azaz az eFOKI kibocsájtott elektronikus számlái automatikusan elektronikus aláírással és időbélyegzővel kerülnek kibocsájtásra.
A befogadásra kerülő szállítói e-számlák tárolását az elektronikus számlatárolási szabályainak megfelelően tárolja, illetve a papír alapú digitalizált és felcsatolásra kerülő számlák „egy kattintásra” elláthatók záradékkal, valamint elektronikus aláírással és időbélyegzővel, amennyiben az eFOKI rendszerben létrehozásra került erre a célra használható az aláírás.
Partnereink mondták

